Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2022/2023

powrót

Szyjemy na 5! 

 

 PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY

DO REALIZACJI W FORMIE TERAPII ZAJĘCIOWEJ

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ODDZIAŁU PSYCHIATRII

POBYTU DZIENNEGO ORAZ STACJONARNEGO

SU NR 1 IM. DR. A. JURASZA W BYDGOSZCZY

 

 WPROWADZENIE

Rozpoczął się kolejny rok szkolny - pragniemy w nim kontynuować projekt, który na co dzień nazywany jest „Dzieciaki szyją”. A ponieważ to piąty sezon, kiedy będzie realizowane przedsięwzięcie, nazwano projekt: „Szyjemy na 5!”

W tym roku uwaga będzie nakierowana szczególnie na naukę szycia manualnego – uczniowie nauczą się lub utrwalą podstawowe ściegi ręczne, między innymi: przed igłą (fastryga), za igłą, stebnówka i inne. Nadal jednak do dyspozycji dostępne będą maszyny krawieckie, które po opanowaniu umiejętności szycia ręcznego umożliwią osiągnięcie celów projektu.

Pod czujnym okiem pedagogów młodzież będzie miała okazję rozwinąć swoje podstawowe umiejętności związane z szyciem (od skrojenia, poprzez naukę różnych sposobów szycia, wykańczanie i ozdabianie), a także będzie budować potrzebną więź i relację podczas wspólnego działania. Coroczne zajęcia mają także na celu kształtowanie postawy otwartości na potrzeby innych. Przygotowane i uszyte zostaną rzeczy, które trafią na liczne aukcje charytatywne oraz licytacje. Część wykonanych prac przekazana zostanie na potrzeby zajęć terapeutycznych na Oddziale Psychiatrii Dziennej (poduszki) oraz jako upominki dla uczestników projektu.

Wszystkie spotkania w ramach projektu przeznaczone są do realizacji w Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży SU nr 1 w salach szkolnych. W tym roku zajęcia okazjonalnie przeprowadzone będą także na pozostałych oddziałach szpitalnych, objętych przez naszą placówkę nauką szkolną.

Ważnym czynnikiem projektu jest miła, sprzyjająca rozmowom i pracy atmosfera, która pozwoli młodzieży poruszać ważne dla nich tematy, wzmocni ich poczucie własnej wartości oraz uświadomi ważność podejmowania działań o charakterze wolontariatu.

W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:

  1. Nazwa projektu.
  2. Cele projektu.
  3. Czas i zasięg trwania projektu.
  4. Środki i materiały do realizacji projektu.
  5. Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu.
  6. Kryteria oceniania.
  7. Forma prezentacji.
  8. Przewidywane efekty projektu.
  9. Ewaluacja projektu.

REALIZACJA PROJEKTU

  1. Nazwa projektu: „Szyjemy na 5!”
  1. Cele projektu

Cel główny:

  • rozwijanie wrażliwości oraz działań o charakterze wolontaryjnym podejmowanych na rzecz drugiego człowieka;
  • zwiększenie poczucia własnej wartości poprzez naukę szycia.

Cele szczegółowe:

  • odreagowanie własnych napięć i frustracji związanych z chorobą i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć;
  • wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu w oderwaniu od komputera;
  • integracja środowiska szpitalnego.
  1. Czas i zasięg trwania projektu
  • czas trwania projektu – od października 2022 r. do czerwca 2023 r.;
  • rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, w zamierzenie obejmujący cykliczne spotkania (dwa razy w miesiącu) z młodzieżą przebywającą na leczeniu i objętą zajęciami edukacyjnymi przez Zespół Szkół nr 33 w Bydgoszczy.
  1. Środki i materiały

Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:

  • tkaniny i materiały tekstylne - bawełna, polar;
  • elementy i naszywki dekoracyjne;
  • materiały krawieckie: iły, szpilki, nici, kordonki, nożyczki, guziki, koronki, zamki błyskawiczne, sznurki, taśmy ozdobne, inne;
  • maszyny do szycia;
  • żelazko i deska do prasowania, klej na gorąco;
  • materiały piśmiennicze;
  • odtwarzacz CD komputer (laptop) z oprogramowaniem, cyfrowy aparat fotograficzny – przeznaczone rejestrowania przebiegu projektu;
  • zasoby Internetu.
  1. Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu

Wstęp:

  • Zasady BHP obowiązujące w szkolnej pracowni krawieckiej.
  • Zapoznanie z podstawowymi narzędziami krawieckimi.
  • Nauka szycia ręcznego – zapoznanie z podstawowymi ściegami i ich rodzajami, sposoby przyszywania guzika i drobnych elementów ozdobnych.

 Pozostałe elementy realizacji i przebiegu projektu:

  • Przygotowanie i wykonanie przez uczniów poduszek, a także innych wytworów dla siebie oraz na różnego rodzaju kiermasze oraz aukcje charytatywne na rzecz potrzebujących.
  • Pozyskiwanie sponsorów.
  • Dokumentacja fotograficzna i opisowa zajęć.
  1. Kryteria oceniania

Spotkania oraz przedsięwzięcia w ramach projektu są zajęciami obowiązkowymi, prowadzonymi w ramach terapii, na wybranych lekcjach dydaktycznych (godzina wychowawcza, plastyka) oraz pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych. Zaangażowanie dzieci i młodzieży nie zawsze będą zatem podlegać ocenie. Zakłada się natomiast różne formy nagradzania uczestników, np. możliwość zatrzymania własnoręcznie uszytej pracy oraz inne nagrody rzeczowe za aktywny i twórczy udział w zajęciach.

  1. Forma prezentacji

Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie sprawozdania, które zostanie przedstawione na zakończenie projektu. Ponadto prace uczestników przekazane zostaną dla dzieci z innych oddziałów szpitalnych lub będą upominkami dla pozyskanych sponsorów lub osób w jakikolwiek sposób wspierających projekt. 

  1. Przewidywane efekty projektu

Uczestnik projektu:

  • nazywa własne zainteresowania i wymienia czynności związane z szyciem;
  • korzysta ze zdolności manualnych podczas projektowania oraz szycia;
  • aktywnie spędza czas wolny poprzez twórcze działanie;
  • integruje się ze środowiskiem szpitalnym;
  • prezentuje swoją twórczości bezpośrednio podczas zajęć;
  • korzysta z nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych z chorobą 
    i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć;
  • czerpie radość z własnej aktywności twórczej;
  • angażuje się w proponowane formy pracy, które pomagają w budowaniu poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji;
  • angażuje się w działalność artystyczną podczas zajęć w celu szybszego powrotu
    do sprawności i zdrowia;
  • przekazuje wytwory swojej pracy na szczytny cel.
  1. Ewaluacja projektu

Wytwory krawieckie i inne elementy związane z działaniami projektu, także dokumentacja fotograficzna, sprawozdanie z realizacji oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym
i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony.

Monika Fabrycka

Honorata Glaza-Gulgowska

Sylwia Kamieńska

Aleksandra Korecka-Gruszka